Co je vědomá strava?

Je to vlastně takový druh stravování a přípravy jídla, který vychází plně z našeho vědomí (ve smyslu vědomí sebe sama, vlastního těla, vlastního sebeuvědomování). Co děláme, jak to děláme a za jakým účelem. A dovolila bych si doplnit - hlavně s láskou k sobě a k zemi.

Jsem přesvědčena, že některé naše babičky, i když nemohly dávat tolik lásky najevo, protože ji sami nepoznaly, dokázaly nám dávat svou lásku přes jídlo. Proto nám vždy u babičky tolik chutnalo.

Láska je základ všeho a to i vaření. Právě přes vaření a jídlo dokáže (nejen) žena předat mnoho lásky a harmonie. Vařit s láskou, znamená vědomě milovat a léčit jídlem.

Proč vlastně jíme? Jak chceme jíst?

Důvody máme každý své. Chceme jíst zdravě, protože chceme být zdravý. Chceme jíst tak, abychom nebyli tlustí a netrpěli nadváhou. Chceme jíst chutně, protože si chceme pochutnat. Chceme, aby nám příprava jídla netrvala dlouho, protože nechceme trávit spoustu času v kuchyni (hlavně vytížené maminky). Důvody mohou být různé. Dokonce je dobré i nejíst, pokud si to vaše tělo bude přát půst. Důležité je poslouchat své tělo. Ale jak?

Jak poslouchat své tělo?

V první fázi vědomého stravování, kdy se snažíme odlišit hlas svého těla od hlasu mysli a starého systému, to může být pro někoho trochu náročnější ve smyslu, rozpoznání hlasu těla. Ale jde jen o to, udržet svůj záměr a nový systém stravování uskutečnit. Řeknu vám jedno malé tajemství - dnes už stačí mít jen záměr, a udržet si ho. Pak se celý vesmír spojí, aby vám záměr pomohl uskutěčnnit. Prostě si stačí nastavit vnitřně záměr a udržet ho.

Někdy přijde chuť na něco ze starého systému stravování - s chutí do toho, někdy se budete cpát něčím, až vám bude špatně, s radostí do toho, prostě vaše tělo jen zjišťuje, zda ten záměr myslíte opravdu vážně. Takže žádné výčitky, sebehodnocení, jen s trpělivostí udržovat svůj záměr. Občasné výkyvy nikoho nezajímají, důležité je vnitřní nastavení dlouhodobé.

Jak budeme připravovat jídlo? Přece vědomě

Už bylo mnohokrát napsáno, že to, co sníme, má vliv na celkové fungování našeho těla, naše zdraví, ale i na naši psychiku. Právě strava určuje i z určité části naše množství energie a životní vitalitu, a má vliv na náš proces stárnutí, a tak bych mohla pokračovat.

Ale podle posledních studií má na nás velký vliv hlavně naše psychika. A to je i smyslem nového systému života - svoboda, volnost, radost, láska. To, jak se cítíme, jak k samotnému jídlu přistupujeme, jak si ho umíme vychutnat a z jakých surovin ho připravujeme.

To vše samozřejmě platí ještě více než dříve, ale hlavně to souvisí s naším vnitřním nastavením. Zkrátka i to, čemu věříme, má zásadní vliv na naše zdraví. To, jak přistupujeme k sobě samým, ke svému životu, ovlivňuje nás samotné vlastně nejvíce.

Tak proč pořád jíme tak špatně?

Někdy se stravujeme až extrémně podle dietních trendů, které nám vnucují média a hlavně některé portály zaměřené na ženy. Nesmyslné superpotraviny, které se k nám dovážejí z druhého konce světa. Stravovací plány zaměřené na buď extrémní množství bílkovin, nebo na jídelníček složený naopak jen ze zeleniny a ovoce. Proč nepoužíváme zdravý selský rozum? Co kdybychom jedli podle toho, co nám říká naše tělo? Co kdybychom ho začali vědomě poslouchat?

Bojíme se vzít naše stravování do vlastních rukou a raději posloucháme názory ostatních. Co kdybychom začali jíst jen podle sebe, podle toho, jak to cítíme? Že to nejde? Ale jde, stačí si stanovit záměr a začít. Začít tady a teď!

Pojďme jíst podle našeho nejlepšího vědomí?

V jednoduchosti je krása. Základ vaření je surovina. Když je kvalitní surovina, je pak i kvalitní výsledný pokrm. Takže přemýšlejte hned na začátku, co nakoupíte, u koho a v jaké kvalitě.

Také je důležité myslet selským rozumem a neposlouchat názory zvenčí. Tuky nejsou špatné, špatné je jejich množství v průmyslových potravinách a jejich kvalita. Tuky potřebujete, už z hlediska přeměny a vstřebávání některých vitamínů, také pro látkovou výměnu a správné fungování některých orgánů, atd. Takže nebojte se rostlinných kvalitních tuků.

Vynechejte ze svého jídelníčku všechny light a odtučněné polotovary. Nejlépe všechny polotovary plné náhražek, dochucovadel, aroma látek a přísad. Nekupujte podle obalu, ale podle složení potraviny. Nejlépe pokud možno jen základní surovinu.

Pokud totiž začnete jíst tak, jak Vám říká Vaše tělo, Váš rozum a Vaše vlastní vědomí, tak nebudete mít ani hlad, ani nedostatek živin, a nakonec ani nadváhu. Naopak se budete cítit dobře a vypadat dobře.

A ještě něco - vědomé stravování vychází z Vašeho srdce. Takže tohle není ani výplod výživové poradkyně, ani marketingové firmy a ani dovozce nových superpotravin, tohle je prostě vědomé vaření a pečení. Hlavně se řiďte svými pocity.

Příklady vědomého vaření a pečení od vědomých kuchařek pro inspiraci:

Pokud přeci jenom potřebujete inspiraci, co je zdravá potravina, tak je to hlavně ta, která je čerstvá, zralá a nejlépe, když je pěstovaná bez pesticidů a jiných chemických látek. Nejlépe ta, která byla pěstována u nás, protože nemusela ujít dalekou cestu letadlem či lodí, a proto má i pozitivní vliv na životní prostředí a zároveň na naši ekonomiku.

A nejlepší a nejzdravější vaření a pečení je to vlastní. To, když víte, z čeho, jak je připraveno a s láskou sami!


Potraviny, které neuškodí, právě naopak:

  • Luštěniny (fazole, čočka, hrách, cizrna, ...)
  • Obiloviny (ječmen, jáhly, kukuřice, ...)
  • Zelenina a zase zelenina (nejlépe čerstvá a kvašená a hlavně sezonní)
  • Ovoce (nejlépe čerstvé a sezonní)
  • Semínka (i naklíčená)
  • Koření, bylinky a zase bylinky (nejlépe čerstvé sezonní nebo sušené mimo sezónu)
  • Oleje za studena lisované rostlinné (slunečnicový, lněný, olivový)
  • Ořechyvšeho druhu

Časem, pokud jste masožravec, Vám bude odcházet i chuť na maso. Najednou se budete více stávat vegetariánem a Vaše tělo najednou bude místo masa, chtít fazole, ke slazení med a melasu a pro dochucování více koření a bylinek. Začnete objevovat nové chutě, nové recepty a jednodušší jídla. Někdy i třeba celá jednodruhová - třeba naklíčený hrách na másle s petrželkou a ochucený citrónem.